Inwentaryzacja zasobów informatycznych to jedna z podstawowych czynności działu IT w przedsiębiorstwie. Ta czynność była wałkowana zawsze i wszędzie.
Gdy kilkanaście lat temu wykonywałem swoją pierwszą pracę w roli informatyka z pierwszej linii wsparcia technicznego, szef kładł mocny nacisk na inwentaryzowanie sprzętu informatycznego. A my, informatycy chodziliśmy po pokojach i pomieszczeniach oraz spisywaliśmy wszystkie urządzenia. Następnie wprowadzaliśmy do systemu ERP obecny stan.
Oczywiście, obecnie są lepsze metody na prowadzenie takiego spisu. Jakie?
Inwentaryzacja IT w firmie
Pomocne będą aplikacje do automatycznej inwentaryzacji. Jedną z nich jest OCS Inventory.
Ta bezpłatna aplikacja poprzez sieć lokalną na bieżąco inwentaryzuje wszystkie komputery oraz serwery. Sprawdza konfigurację sprzętową oraz na informuje w czasie rzeczywistym o zmianach w oprogramowaniu. Uruchomicie ją zarówno na serwerach Windows jak i Linux. Co najciekawsze, na stronie:
https://www.ocsinventory-ng.org/en/
znaleźć też można wersję demo dzięki której możliwe jest szybkie zapoznanie się z funkcjonalnością oraz interfejsem narzędzia.
To są jednak technikalia. Wracając do samego zagadnienia to niezależnie od wielkości i typu przedsiębiorstwa, proces inwentaryzacji jest podstawą. Wykonuje się ją wszędzie. W korporacji również jednym z systemów było narzędzie do inwentaryzowania serwerów, natomiast lokalny helpdesk regularnie dokonywał spisu biurowych komputerów. Nie inaczej jest obecnie.
W WBT-IT zarządzając działem IT, który obsługuje wielu, różnego rodzaju klientów, jedną z podstawowych czynności na początku jest właśnie przeprowadzenie inwentaryzacji w firmie klienta.
Jak wygląda inwentaryzacja IT w firmie
Już na starcie musimy dokładnie wiedzieć z jakiego rodzaju sprzętem mamy do czynienia. Prawda jest taka, że często nie wie tego sam klient. Niestety, bardzo często spotykamy się z sytuacją gdzie, informatyk prowadzi jakiś spis jednak nie jest on często aktualizowany, a przez to nie odzwierciedla rzeczywistego stanu. Dlatego zarówno dla dobra swojego jak i klienta na początek zabieramy się za to zadanie, by wszystko uporządkować, a następnie automatyzujemy, by na bieżąco być informowanym o wszelkich zmianach.
Co właściwie powinna zawierać taka inwentaryzacja? Przede wszystkich spis wszystkich urządzeń, czyli:
- komputery
- serwery
- urządzenia sieciowe
- drukarki
- oprogramowanie
Aczkolwiek, ta ostatnia kategoria to już wynik inwentaryzacji komputerów oraz serwerów. My w WBT robimy przegląd pod kątem następujących czynników:
- Lokalizacja; miejsce przechowywania urządzenia
- Hostname; nazwa używana w sieci lokalnej
- Właściciel; nazwisko pracownika używającego komputer
- IP; adres jaki został przypisany urządzeniu w sieci
- Model komputera
- UPS; czy komputer jest podłączony pod zasilanie awaryjne?
- OS; system operacyjny używany na komputerze
- CPU; procesor zainstalowany w komputerze
- RAM; zainstalowana wielkość pamięci RAM
- GPU; wykorzystywana karta graficzna
- HDD; rodzaj i pojemność dysku twardego
- Office; wykorzystywany pakiet aplikacji biurowych
- Antywirus; rodzaj wykorzystywanego oprogramowania antywirusowego
- Admin lokalny; użytkownik dostępowy z pełnymi prawami administratora
Serwery opisujemy natomiast następującymi parametrami:
- Lokalizacja ; miejsce przechowywania urządzenia
- Nazwa i model
- Service Tag; numer serwisowy pozwalający na szybsze sprawdzenie urządzenia oraz zgłoszenie go do serwisu w przypadku awarii
- Hostname; nazwa używana w sieci lokalnej
- Adres IP; adres jaki został przypisany urządzeniu w sieci
- Użytkownik; Użytkownicy dostępowi
- Hasło; hasła do logowania
- Zasób; zasoby udostępnione na serwerze
- OS; system operacyjny używany na serwerze
- Rola; funkcjonalność jaką pełni serwer
- Uwagi; dodatkowe uwagi odnośnie urządzenia
- UPS; czy serwer jest podłączony pod zasilanie awaryjne?
- Backup; polityka archiwizacji oraz odzyskiwania kopii zapasowych
- Aktualizacje; sprawdzić harmonogram oraz wyłączyć aktualizacje automatyczne
- usługi uruchomione na serwerze
- porty; jakie porty odblokowano na serwerze?
- skrypty; jakie zadania regularnie są uruchamiane oraz jacy użytkownicy wykorzystywani są do ich uruchomienia?
- Aplikacje; zainstalowane na serwerze aplikacje
- Antywirus; rodzaj wykorzystywanego oprogramowania antywirusowego.
W kwestii urządzeń sieciowych tworzymy listę wszystkich ruterów, switchy, telefonów VOIP, kamer IP oraz wszelkich, dodatkowych elementów. Wypada utworzyć pełną dokumentację następujących zagadnień:
- UPSy
- WAN
- LAN
- Numery seryjne
- otwarte porty na świat
Co więcej?
– udziały sieciowe z których korzystają pracownicy; jak są zabezpieczone? kto z nich korzysta oraz jakie dane są tam przechowywane?
– dostęp zdalny; w jaki sposób jest realizowany dostęp zdalny do serwerów?
– oprogramowanie; kwestie związane z zarządzaniem licencjami
– Umowy na usługi internetowe
– skanowanie sieci;
Jak widać, inwentaryzacja w firmie jeśli chodzi o sprzęt oraz oprogramowanie to dosyć rozległy temat. Dlatego, tak jak wspominałem na początku, warto sobie zautomatyzować i uprościć zadanie na przyszłość stosując odpowiednie narzędzia do automatycznej inwentaryzacji zasobów.
Pomocny może też być szablon zadań i działań związanych z inwentaryzacją w firmie, który sprawdzi się w większości przypadków i usystematyzuje Waszą pracę. Możecie go pobrać tutaj:
Pobierz:

Zachęcam do odwiedzenia moich profili w mediach społecznościowych, byś mógł być na bieżąco:








zarządzanie wynajmem mieszkań