Inwentaryzacja zasobów informatycznych to jedna z podstawowych czynności działu IT w przedsiębiorstwie. Ta czynność była wałkowana zawsze i wszędzie.

inwentaryzacja IT

Gdy kilkanaście lat temu wykonywałem swoją pierwszą pracę w roli informatyka z pierwszej linii wsparcia technicznego, szef kładł mocny nacisk na inwentaryzowanie sprzętu informatycznego. A my, informatycy chodziliśmy po pokojach i pomieszczeniach oraz spisywaliśmy wszystkie urządzenia. Następnie wprowadzaliśmy do systemu ERP obecny stan.

Oczywiście, obecnie są lepsze metody na prowadzenie takiego spisu. Jakie?

Inwentaryzacja IT w firmie

Pomocne będą aplikacje do automatycznej inwentaryzacji. Jedną z nich jest OCS Inventory.

Ta bezpłatna aplikacja poprzez sieć lokalną na bieżąco inwentaryzuje wszystkie komputery oraz serwery. Sprawdza konfigurację sprzętową oraz na informuje w czasie rzeczywistym o zmianach w oprogramowaniu. Uruchomicie ją zarówno na serwerach Windows jak i Linux. Co najciekawsze, na stronie:

https://www.ocsinventory-ng.org/en/

znaleźć też można wersję demo dzięki której możliwe jest szybkie zapoznanie się z funkcjonalnością oraz interfejsem narzędzia.

To są jednak technikalia. Wracając do samego zagadnienia to niezależnie od wielkości i typu przedsiębiorstwa, proces inwentaryzacji jest podstawą. Wykonuje się ją wszędzie. W korporacji również jednym z systemów było narzędzie do inwentaryzowania serwerów, natomiast lokalny helpdesk regularnie dokonywał spisu biurowych komputerów. Nie inaczej jest obecnie.

W WBT-IT zarządzając działem IT, który obsługuje wielu, różnego rodzaju klientów, jedną z podstawowych czynności na początku jest właśnie przeprowadzenie inwentaryzacji w firmie klienta.

Jak wygląda inwentaryzacja IT w firmie

Już na starcie musimy dokładnie wiedzieć z jakiego rodzaju sprzętem mamy do czynienia. Prawda jest taka, że często nie wie tego sam klient. Niestety, bardzo często spotykamy się z sytuacją gdzie, informatyk prowadzi jakiś spis jednak nie jest on często aktualizowany, a przez to nie odzwierciedla rzeczywistego stanu. Dlatego zarówno dla dobra swojego jak i klienta na początek zabieramy się za to zadanie, by wszystko uporządkować, a następnie automatyzujemy, by na bieżąco być informowanym o wszelkich zmianach.

Co właściwie powinna zawierać taka inwentaryzacja? Przede wszystkich spis wszystkich urządzeń, czyli:

  • komputery
  • serwery
  • urządzenia sieciowe
  • drukarki
  • oprogramowanie

Aczkolwiek, ta ostatnia kategoria to już wynik inwentaryzacji komputerów oraz serwerów. My w WBT robimy przegląd pod kątem następujących czynników:

  • Lokalizacja; miejsce przechowywania urządzenia
  • Hostname; nazwa używana w sieci lokalnej
  • Właściciel; nazwisko pracownika używającego komputer
  • IP; adres jaki został przypisany urządzeniu w sieci
  • Model komputera
  • UPS; czy komputer jest podłączony pod zasilanie awaryjne?
  • OS; system operacyjny używany na komputerze
  • CPU; procesor zainstalowany w komputerze
  • RAM; zainstalowana wielkość pamięci RAM
  • GPU;  wykorzystywana karta graficzna
  • HDD; rodzaj i pojemność dysku twardego
  • Office; wykorzystywany pakiet aplikacji biurowych
  • Antywirus; rodzaj wykorzystywanego oprogramowania antywirusowego
  • Admin lokalny; użytkownik dostępowy z pełnymi prawami administratora

Serwery opisujemy natomiast następującymi parametrami:

  • Lokalizacja ; miejsce przechowywania urządzenia
  • Nazwa i model
  • Service Tag; numer serwisowy pozwalający na szybsze sprawdzenie urządzenia oraz zgłoszenie go do serwisu w przypadku awarii
  • Hostname; nazwa używana w sieci lokalnej
  • Adres IP; adres jaki został przypisany urządzeniu w sieci
  • Użytkownik; Użytkownicy dostępowi
  • Hasło; hasła do logowania
  • Zasób; zasoby udostępnione na serwerze
  • OS; system operacyjny używany na serwerze
  • Rola; funkcjonalność jaką pełni serwer
  • Uwagi; dodatkowe uwagi odnośnie urządzenia
  • UPS; czy serwer jest podłączony pod zasilanie awaryjne?
  • Backup; polityka archiwizacji oraz odzyskiwania kopii zapasowych
  • Aktualizacje; sprawdzić  harmonogram oraz wyłączyć aktualizacje automatyczne
  • usługi uruchomione na serwerze
  • porty; jakie porty odblokowano na serwerze?
  • skrypty; jakie zadania regularnie są uruchamiane oraz jacy użytkownicy wykorzystywani są do ich uruchomienia?
  • Aplikacje; zainstalowane na serwerze aplikacje
  • Antywirus; rodzaj wykorzystywanego oprogramowania antywirusowego.

W kwestii urządzeń sieciowych tworzymy listę wszystkich ruterów, switchy, telefonów VOIP, kamer IP oraz wszelkich, dodatkowych elementów. Wypada utworzyć pełną dokumentację następujących zagadnień:

  • UPSy
  • WAN
  • LAN
  • Numery seryjne
  • otwarte porty na świat

inwentaryzacja w firmie

Co więcej?

udziały sieciowe z których korzystają pracownicy; jak są zabezpieczone? kto z nich korzysta oraz jakie dane są tam przechowywane?

dostęp zdalny; w jaki sposób jest realizowany dostęp zdalny do serwerów?

oprogramowanie; kwestie związane z zarządzaniem licencjami

Umowy na usługi internetowe

– skanowanie sieci;

Jak widać, inwentaryzacja w firmie jeśli chodzi o sprzęt oraz oprogramowanie to dosyć rozległy temat. Dlatego, tak jak wspominałem na początku, warto sobie zautomatyzować i uprościć zadanie na przyszłość stosując odpowiednie narzędzia do automatycznej inwentaryzacji zasobów.

Pomocny może też być szablon zadań i działań związanych z inwentaryzacją w firmie, który sprawdzi się w większości przypadków i usystematyzuje Waszą pracę. Możecie go pobrać tutaj:

darmowy szablon ASK

Pobierz:

Sukces w IT

  Youtube Arkadiusz Siczek Usługi informatyczne WBT

Zachęcam do odwiedzenia moich profili w mediach społecznościowych, byś mógł być na bieżąco:


instagram_askomputer pinterest_1475538227_280 social_facebook_box_blue pobrany plik Arkadiusz_Siczek_linkedin
zarządzanie wynajmem mieszkań