Inwentaryzacja w firmie zasobów informatycznych to jedna z podstawowych czynności działu IT w przedsiębiorstwie. Ta czynność była wałkowana zawsze i wszędzie.

Inwentaryzacja w firmie i nie tylko

Chciałbym również byś wiedział, że artykuł ” audyt bezpieczeństwa informatycznego ” jest częścią cyklu “Oszukać przeznaczenie“. Materiały w nim zebrane mają na celu pomóc Ci przewidzieć oraz zabezpieczyć firmę przed komplikacjami i ogromnymi stratami finansowymi. Poprzednie znajdziesz w tym miejscu:

Kolejne już niedługo! Zachęcam do lektury całości. Na koniec znajdziesz specjalną niespodziankę!

Inwentaryzacja w firmie – Tak było:

Gdy kilkanaście lat temu wykonywałem swoją pierwszą pracę w roli informatyka z pierwszej linii wsparcia technicznego, szef kładł mocny nacisk na inwentaryzowanie sprzętu informatycznego. A my, informatycy chodziliśmy po pokojach i pomieszczeniach oraz spisywaliśmy wszystkie urządzenia. Następnie wprowadzaliśmy do systemu ERP obecny stan.

Oczywiście, obecnie są lepsze metody na prowadzenie takiego spisu. Jakie? O tym dzisiaj.

Czemu to takie ważne?

Zanim jednak do tego przejdziemy, warto odpowiedź sobie na pytanie “Czemu inwentaryzacja w firmie jest tak istotna?”

Czy inwentaryzacja w firmie to zbędna fanaberia? Pilnujesz u siebie dokładnego spisu IT?

Wiele osób podchodzi do tematów po macoszemu. Często wykonanie inwentaryzacji kojarzy się ze złem koniecznym. Szef wymaga od informatyka, więc ten posłusznie spisuje całe wyposażenie. Jeżeli jednak nikt tego nie wymaga to często odkłada się zadanie na Świętego Nigdy.

Zastanawiałeś się jednak co może się wydarzyć w wyniku braku inwentaryzacji? Poniżej kilka przykładów, dlaczego warto wykonywać inwentaryzację.

  1. Chaos. Bez inwentaryzacji często nie wiesz co się dzieje u Ciebie firmie. Uruchamiasz jakiś serwis lub aplikację na serwerze. Zapominasz o nim. I w ten sposób po miesiącach czy nawet latach masz najłatwiejszą furtkę dla hakera. Wszak nikt serwerka nie aktualizował. A w skrajnych przypadkach został wypięty z firmowych zabezpieczeń.
  2. Bezpieczeństwo. Podobnie jak wyżej, inwentaryzacja pomaga zabezpieczyć infrastrukturę. By wiedzieć co dział IT ma ochraniać, przede wszystkim musi wiedzieć co posiadania.
  3. Kradzież. Łatwiej jest nieuczciwym pracownikom wynieść coś nad czym nie ma żadnej kontroli.
  4. Monitoring. Naturalnie, nie monitorujesz zasobów, o których zapomniałeś. Jeżeli nie monitorujesz to nie wyłapiesz przyszłych anomalii i incydentów.
  5. Uprawnienia. Nie jesteś w stanie kontrolować i panować nad uprawnieniami na komputerach, których nie posiadasz w swoim spisie.
  6. Obce urządzenia. Jeżeli nie prowadzisz inwentaryzacji to również ciężko Ci zweryfikować czy ktoś z pracowników lub nawet atakujący nie podłączył obcego urządzenia informatycznego. Przykładowo urządzenia sieciowego, które powoduje konflikty IP lub udostępnia otwartą sieć WiFi bez zabezpieczeń.

Inwentaryzacja IT w firmie

Pomocne będą aplikacje do automatycznej inwentaryzacji. Jedną z nich jest OCS Inventory.

Ta bezpłatna aplikacja poprzez sieć lokalną na bieżąco inwentaryzuje wszystkie komputery oraz serwery. Sprawdza konfigurację sprzętową oraz na informuje w czasie rzeczywistym o zmianach w oprogramowaniu. Uruchomicie ją zarówno na serwerach Windows jak i Linux. Co najciekawsze, na stronie:

Downloads

znaleźć też można wersję demo dzięki której możliwe jest szybkie zapoznanie się z funkcjonalnością oraz interfejsem narzędzia.

To są jednak technikalia. Wracając do samego zagadnienia to niezależnie od wielkości i typu przedsiębiorstwa, proces inwentaryzacji jest podstawą. Wykonuje się ją wszędzie. W korporacji również jednym z systemów było narzędzie do inwentaryzowania serwerów, natomiast lokalny helpdesk regularnie dokonywał spisu biurowych komputerów. Nie inaczej jest obecnie.

W GRUPA ADM zarządzając działem IT, który obsługuje wielu, różnego rodzaju klientów, jedną z podstawowych czynności na początku jest właśnie przeprowadzenie inwentaryzacji w firmie klienta.

Jak wygląda inwentaryzacja IT w firmie

Już na starcie musimy dokładnie wiedzieć z jakiego rodzaju sprzętem mamy do czynienia. Prawda jest taka, że często nie wie tego sam klient. Niestety, bardzo często spotykamy się z sytuacją gdzie, informatyk prowadzi jakiś spis jednak nie jest on często aktualizowany, a przez to nie odzwierciedla rzeczywistego stanu. Dlatego zarówno dla dobra swojego jak i klienta na początek zabieramy się za to zadanie, by wszystko uporządkować, a następnie automatyzujemy, by na bieżąco być informowanym o wszelkich zmianach.

O czym należy pamiętać?

Co właściwie powinna zawierać taka inwentaryzacja? Przede wszystkich spis wszystkich urządzeń, czyli:

  • komputery
  • serwery
  • urządzenia sieciowe
  • drukarki
  • oprogramowanie

Aczkolwiek, ta ostatnia kategoria to już wynik inwentaryzacji komputerów oraz serwerów. W ramach Grupa ADM robimy przegląd pod kątem następujących czynników:

  • Lokalizacja; miejsce przechowywania urządzenia
  • Hostname; nazwa używana w sieci lokalnej
  • Właściciel; nazwisko pracownika używającego komputer
  • IP; adres jaki został przypisany urządzeniu w sieci
  • Model komputera
  • UPS; czy komputer jest podłączony pod zasilanie awaryjne?
  • OS; system operacyjny używany na komputerze
  • CPU; procesor zainstalowany w komputerze
  • RAM; zainstalowana wielkość pamięci RAM
  • GPU;  wykorzystywana karta graficzna
  • HDD; rodzaj i pojemność dysku twardego
  • Office; wykorzystywany pakiet aplikacji biurowych
  • Antywirus; rodzaj wykorzystywanego oprogramowania antywirusowego
  • Admin lokalny; użytkownik dostępowy z pełnymi prawami administratora

Serwery opisujemy natomiast następującymi parametrami:

  • Lokalizacja ; miejsce przechowywania urządzenia
  • Nazwa i model
  • Service Tag; numer serwisowy pozwalający na szybsze sprawdzenie urządzenia oraz zgłoszenie go do serwisu w przypadku awarii
  • Hostname; nazwa używana w sieci lokalnej
  • Adres IP; adres jaki został przypisany urządzeniu w sieci
  • Użytkownik; Użytkownicy dostępowi
  • Hasło; hasła do logowania
  • Zasób; zasoby udostępnione na serwerze
  • OS; system operacyjny używany na serwerze
  • Rola; funkcjonalność jaką pełni serwer
  • Uwagi; dodatkowe uwagi odnośnie urządzenia
  • UPS; czy serwer jest podłączony pod zasilanie awaryjne?
  • Backup; polityka archiwizacji oraz odzyskiwania kopii zapasowych
  • Aktualizacje; sprawdzić  harmonogram oraz wyłączyć aktualizacje automatyczne
  • usługi uruchomione na serwerze
  • porty; jakie porty odblokowano na serwerze?
  • skrypty; jakie zadania regularnie są uruchamiane oraz jacy użytkownicy wykorzystywani są do ich uruchomienia?
  • Aplikacje; zainstalowane na serwerze aplikacje
  • Antywirus; rodzaj wykorzystywanego oprogramowania antywirusowego.

W kwestii urządzeń sieciowych tworzymy listę wszystkich ruterów, switchy, telefonów VOIP, kamer IP oraz wszelkich, dodatkowych elementów. Wypada utworzyć pełną dokumentację następujących zagadnień:

  • UPSy
  • WAN
  • LAN
  • Numery seryjne
  • otwarte porty na świat

inwentaryzacja w firmie

Co więcej?

udziały sieciowe z których korzystają pracownicy; jak są zabezpieczone? kto z nich korzysta oraz jakie dane są tam przechowywane?

dostęp zdalny; w jaki sposób jest realizowany dostęp zdalny do serwerów?

oprogramowanie; kwestie związane z zarządzaniem licencjami

Umowy na usługi internetowe

– skanowanie sieci;

Jak widać, inwentaryzacja w firmie jeśli chodzi o sprzęt oraz oprogramowanie to dosyć rozległy temat. Dlatego, tak jak wspominałem na początku, warto sobie zautomatyzować i uprościć zadanie na przyszłość stosując odpowiednie narzędzia do automatycznej inwentaryzacji zasobów.

Pomocny może też być szablon zadań i działań związanych z inwentaryzacją w firmie, który sprawdzi się w większości przypadków i usystematyzuje Waszą pracę. Możecie go pobrać tutaj:

darmowy szablon ASK

Pobierz:

Szablon inwentaryzacji

 

 

 

 

 

Zachęcam do odwiedzenia moich profili w mediach społecznościowych, byś mógł być na bieżąco:


instagram_askomputer


instagram_askomputer pinterest_1475538227_280 social_facebook_box_blue pobrany plik Arkadiusz_Siczek_linkedin Arkadiusz Siczek Usługi informatyczne