Robot ASK

Kontrola jakości w IT – jak zweryfikować pracę informatyka?

Kontrola jakości w IT

Dziś pewnie narażę się lekko moim kolegom po fachu, jednak od razu dodam – spokojnie. Do artykułu wybrałem te bardziej łagodne metody. Większe smaczki zachowam sobie na książkę, którą obecnie przygotowuję 😉

Prawdopodobnie każdy zarządzający działem IT staje w pewnym momencie przed dylematem mierzenia skuteczności oraz wyników swojego zespołu. Jak wiadomo ludzie pracujący w nowych technologiach to często osoby o wysokiej inteligencji oraz doświadczeniu.

Niestety, także czasami zbyt pewni siebie oraz posiadający ego wystrzelone w kosmos.

 

 

Sprawdź, czego nauczysz się dzięki kursowi Grafany!

Udostępniamy darmowo ponad godzinny materiał z kursu. Przekonaj się, że jest idealny dla Ciebie!

Chcesz wziąć udział w kursie? Kliknij w link i obejrzyj co Cię czeka: https://asdevops.pl/demo-grafana/

 

 

 

 

Informatyk – stereotypy, a rzeczywistość

Czasy nieśmiałych chłopaków siedzących w piwnicy firmy to jedynie stereotypy odwołujące się do danych czasów, gdy informatyk był człowiekiem wiecznie wpatrzonym w monitor. Chodzącym we flanelowej kozuli i pozbawionych innych pasji poza komputerami.

Obecnie informatyk to człowiek dobrze zarabiający i jednocześnie potrafiący o siebie zadbać. Po godzinach pracy woli poświecić czas na swoje hobby. Jak choćby taniec lub nurkowanie niż konfigurowanie serwerów klienta. Człowiek ten zdaje sobie sprawę, iż jest na niego zapotrzebowanie na ryku pracy i nie boi się powiedzieć „nie” swojemu szefowi. Szczególnie gdy posiada wąską specjalizację i zdaje sobie sprawę, że w zagadnieniach technicznych to on jest górą nad kierownictwem.

Jak w takim razie radzić sobie z kontrolą jakości i sprawić by nasz dział IT spełniał swoje zadania na najwyższych standardach? Z pomocą przychodzi nam… informatyka. Najwyższe standardy zarządzania IT pozwalają w sposób mierzalny sprawdzić jak swoją pracę wykonują nasi podwładni.

Jak zweryfikować pracę informatyka?

Pierwszym, niezwykle pomocny narzędziem jest system monitoringu. Ci co mnie znają – wiedzą, że system monitoringu sieci informatycznej jest mi niezwykle bliski. Promuję to narzędzie od dawna. Często piszę o nim na blogu, a nawet wydałem „Podręcznik Administratora Systemu Monitorowania Zabbix”.

W 2015 roku moja firma pozyskała nagrodę „Innowacja Roku ” Produkt/Usługa Roku IT 2015 r. Właśnie za nowoczesne podejście do monitoringu informatyki u naszych klientów. Nie muszę wiec chyba dodawać, iż ten aspekt jest dla mnie niezwykle istotny. O tym jak go wykorzystać wspominam również w rozdziale ”Kluczowe aspekty infrastruktury informatycznej w Twojej firmie – Monitoring”.

W skrócie, jest to narzędzie, które pozwala nam na bieżąco otrzymywać powiadomienia o problemach wewnątrz naszej sieci informatycznej. Nie działa aplikacja, strona internetowa czy po prostu kończy się miejsce na dysku serwera? Monitoring ma za zadania nas o tym poinformować. Pozostaje kwestia jak wykorzystać tą aplikację do mierzenia jakości pracy działu IT. Z pomocą przychodzą tu dwie funkcjonalności.

Pierwszym jest samo alarmowanie o problemach w obrębie infrastruktury informatycznej. W momencie gdy informatyk otrzymuje wiadomość email z systemu o tym, iż przykładowo nie działa serwer wydruku, nie może już się tłumaczyć, iż nie wiedział, bo nikt mu nie dał znać.  Obowiązkiem  osoby, która ma za zadanie czuwać nad monitoringiem jest wykonanie odpowiedniej reakcji na wydarzenie..

Dodatkowo, aby upewnić się, ze dział IT na bieżąco śledzi stan systemu monitorującego warto postawić duży telewizor w pokoju informatyków. Coś nie działa, a na ekranie pojawia się odpowiedni komunikat z sygnałem dźwiękowym.

Ponadto, system monitoringu pozwala nam dodatkowo śledzić poziom wykonania SLA. A ten ma często dosyć kluczowe znaczenie. Czym jest SLA? Z angielskiego jest to to tzw. Service Level Agreement. Wydaje mi się, iż nie muszę tego pojęcia w tym momencie rozwijać. Jeżeli jednak będzie zainteresowanie to dajcie znać. Opublikuję wtedy drugą część artykułu, wraz z materiałami o tym jak odpowiednio zaprojektować system zarządzania zgłoszeniami od użytkowników. Czyli tzw. system do helpdesku.

O autorze
Jak zawsze, zachęcam do kontaktu:

Oraz do odwiedzenia moich profili w mediach społecznościowych, by być na bieżąco:

pinterest_1475538227_280social_facebook_box_blueinstagram_askomputerpobrany plik

 

 

 

Sprawdź, czego nauczysz się dzięki kursowi Grafany!

Udostępniamy darmowo ponad godzinny materiał z kursu. Przekonaj się, że jest idealny dla Ciebie!

Chcesz wziąć udział w kursie? Kliknij w link i obejrzyj co Cię czeka: https://asdevops.pl/demo-grafana/

 
 
 

Lekcja demo kursu Grafany!

X