Robiliśmy devops, gdy ten jeszcze nie był popularny. Można się w tym momencie zaśmiać jednak jest w tym trochę prawdy. Więcej w dzisiejszym artykule “Outsourcing IT – Czym jest dział Operations”. Zachęcam do lektury całości. Na koniec znajdziesz specjalną niespodziankę!

Najlepsze praktyki IT dla biznesu

Artykuł “Outsourcing IT – Czym jest dział Operations” jest częścią cyklu poświęconego najlepszym praktykom pracy IT. Poprzednie artykuły znajdziesz w tym miejscu:

Zachęcam również do odwiedzenia mojego kanału na Youtube:

Co to jest dział operacji?

W większych firmach możesz się spotkać z czymś takim jak Dział Operations. Prawie 10 lat temu otrzymałem propozycję pracy w strukturze takiego zespołu. Przyznam, że gdy początkowo usłyszałem o tej nazwie to pierwsze co zrobiłem to zacząłem szukać informacji w internecie na temat tego

  • czym zajmują się tacy ludzie
  • co jest głównym celem takiego oddziału?

Googlowałem” dosyć długo. Przeczytałem masę artykułów na ten temat. Pytałem również znajomych, którzy mocno działają w informatyce. I przyznaję, iż nie dowiedziałem się wiele. Informacji było nie dużo, a materiały, które znalazłem były dosyć lakoniczne. Czasami poruszały ogólny temat tego jak działa outsourcing IT. A innym razem pracę wewnętrznych działów IT. Generalnie… bieda. Skoro więc nie ma czegoś w Google to znaczy tylko jedno… Jest problem.

Czas leci

Minęły lata. IT ewoluuje, a informacje w internecie dalej niewiele wyjaśniają. Często również mijają się z prawdą. Prawie 10 lat temu zaryzykowałem i przyjąłem propozycję pracy. Głownie w wyniku rozmowy z moim przyszłym pracodawcą. Dziś jestem w stanie opisać pracę takiego zespołu z własnego doświadczenia. Ponadto, dzięki konieczności współpracy Operations z innymi działami IT, miałem możliwość wiele nauczyć się o pozostałych organizacjach łączących informatykę w korporacji. A należy na początek przyznać, ze dział Operations to domena tych największych firm.

Zresztą, powiedziec “duża firma” to powiedzieć mało… W korporacji Lafarge, w której miałem przyjemność pracować byłem członkiem oddzielnej spółki. Była to firma świadcząca outsourcing IT dla głównej spółki. Wszystkich ludzi zatrudnionych wtedy we wszystkich działach IT było ponad 2000. A jak doliczyć jeszcze zewnętrzny outsourcing IT, hinduskiego pochodzenia, który również świadczył dla nas usługi to cóż… Można powiedzieć, że Dział Operations był naprawdę potrzebny.

Czym w takim razie zajmuje się tego typu komórka? Spokojnie, już do tego przechodzimy.

Główne zadania Operations

Dział Operacji w głównej mierze odpowiada za kontakt i usprawnienie procesów komunikacji. Zarówno wewnętrznych działów jak i w momencie gdy outsourcing IT jest wykorzystywany w firmie. Głównym celem jest utrzymanie ciągłości operacyjnej kluczowych zasobów informatycznych. Pracownicy powinni zadbać, by priorytetowe usługi i systemy działały w firmie bez przerwy. Operations skupia się w głównej mierze na trzech aspektach:

Komunikacja = Dział IT + IT Outsourcing + Ninja 

W korporacjach częstym problemem jest brak komunikacji pomiędzy poszczególnymi pionami. Operations ma za zadanie to usprawnić. Bohaterowie dzisiejszego tekstu są niczym spoiwo łączące specjalistów różnego rodzaju. Chociaż nie… Obecnie modne jest słowo Ninja. Użyjmy go zatem do określenia jako Ninja Comunications and IT Working Specialists. Ach. Piękny tytuł stanowiska mi wyszedł.

IT outsourcing dział operacji

To pracownik Operacji musi zadbać o przygotowanie odpowiedniej procedury, która zapewni sprawną wymianę komunikacji  w przypadku wystąpień krytycznych. Ponadto, zajmują się dialogiem poszczególnych zespołów w celu ciągłego usprawnienia jakości usług IT. Tego typu oddział to często inaugurator codziennych lub cotygodniowych spotkań. Często wirtualnych z wykorzystaniem telekonferencji lub wideokonferencji. Na takich, potocznie nazywanych „kolach” ( z ang. Call – połączenie) omawiane są codzienne sprawy, usprawnienia oraz wydarzenia. Często dotyczące ostatnich awarii.

Meetingi i kole

Na tego typu spotkaniach często omawiane są też procedury związane z komunikacją. Również poruszane są propozycje jej usprawnienia. Następnie zespół ma zadanie stworzyć odpowiednią procedurę która pozwoli na sprawniejszą realizację i usunięcie omawianego incydentu.

Więcej o incydentach, ticketach oraz ITILu znajdziesz choćby w poprzednim artykule https://blog.askomputer.pl/system-ticketowy-dla-helpdesk/

Czasami konkretną procedurę przygotowuje sam dział Operations. Innym razem zespół, który ma większą wiedzę w danej specjalizacji. Z reguły są to jednak bohaterowie tego artykułu. Głównym celem takiej działalności jest upewnienie się, że w przypadku ponownego wystąpienia konkretnego zdarzenia, pracownicy poszczególnych działów IT będą szybciej eskalować konkretne zadania do wykonania. Głównie dzięki temu, iż  łatwiej będą się orientować, który oddział IT powinien wykonać konkretny typ zadania.

Przykład pracy Operations

Przykładowo, w aplikacji ERP pojawi się komunikat „Error 1407”. Procedura komunikacji  takim przypadku może wyglądać następująco:

Dzięki tego typu procedurom każdy dział IT wie co powinien zrobić w momencie gdy problem nie dotyczy jego pola działania i gdzie eskalować zgłoszenie. Wszystko ma przebiegać najsprawniej i najskuteczniej jak to tylko możliwe. Jak zatem widać, proces usprawniania komunikacji i tworzenia procedur jest ściśle ze sobą powiązany.

Aby rozwiazywanie incydentów było jeszcze sprawniejsze i realizowane od samego momentu jego wystąpienia, konieczne jest wdrożenie skutecznego monitoringu. Kluczowe jest, by departament IT wiedział o wystąpieniu zdarzenia przed użytkownikami końcowymi konkretnej usługi. Przykładowo w przypadku wystąpienia wspomnianego wcześniej komunikatu „Error 1407”, dział Operations powinien zapewnić, iż w przypadku ponownego zdarzenia IT dowie się o tym za pomocą komunikatu z monitoringu.

Odpowiednie zaprojektowanie systemu monitorowania IT jest jednym z kluczowych zadań Działu Operacji. Więcej o samym monitoringu pisałem już wielokrotnie. Mocno zachęcam do zapoznania się z zamieszczonymi materiałami:

https://blog.askomputer.pl/bezpieczenstwo-informatyczne/

Kto wykonuje zadania?

Niedużą część pracy Operations stanowią zadania typowo techniczne. W tym przypadku mowa o wszelkiego rodzaju czynnościach związanych z wykonywaniem zadań administracyjnych w praktyce. To w moim odczuciu był jedyny minus tej pracy. Jako, iż lubię zadania związane z samym “grzebaniem” w serwerach to często mi tego brakowało. Zamiast wdrażać poprawki i zmiany w systemach, musiałem często tworzyć procedury i przygotowywać instrukcję, które wykonywali inni. A to nie było idealną dla mnie alternatywą.

Aczkolwiek, powiedzmy sobie szczerze. W pracy administratora 10% zadań stanowią czynności nowe. Pozostałe 90% to z reguły powtarzalne zadania, które sprytny informatyk usprawni sobie za pomocą skryptów. Czyli swego rodzaju odpowiednika procedur w informatyce.

Moje czynności w czasie pracy w tym dziale, związane z utrzymaniem serwerów oznaczały w głównej mierze z testowanie pewnych rozwiązań. Gdy już wdrożyłem i przetestowałem daną czynność to w dalszej kolejności, musiałem opisać przeprowadzone testy oraz stworzyć odpowiednią procedurę, którą później mogli powtarzać administratorzy konkretnej aplikacji.

Suma ryzując, dział Operacji odpowiada w głównej mierze za usprawnienie komunikacji pomiędzy poszczególnymi działami IT oraz zapewnienie ciągłości działania usług informatycznych. Zarówno poprzez usprawnienie procesów jak i samych zasobów.

Outsourcing IT Warszawa

I to wszystko co można w głównej mierze opowiedzieć o pracy działu Operations. Nie wykluczone, że masz jeszcze jakieś pytania. Jeżeli tak jest to możesz śmiało pytać w komentarzu pod tym wpisem.

Pozwolisz również, że wykorzystam moment, iż tak dużo dziś poruszamy temat zewnętrznego IT i przedstawię Ci SG Systems. Jest to firma, którą współprowadzę. Outsourcing IT Warszawa i nie tylko. Zachęcam do kontaktu! 🙂

A teraz już obiecany na początku bonus. Zapisz się na mój newsletter i zgarnij pigułę wiedzy na temat biznesu i pracy w IT!

Biblioteka bloga - odbierz kolejną dawkę wiedzy!

Outsourcing IT

Zachęcam do odwiedzenia moich profili w mediach społecznościowych, byś mógł być na bieżąco:


instagram_askomputer


instagram_askomputer pinterest_1475538227_280 social_facebook_box_blue pobrany plik Arkadiusz_Siczek_linkedin Arkadiusz Siczek Usługi informatyczne