Bardzo ważnym elementem monitorowania jest odpowiednie skonfigurowanie wysyłki alterowania. Zabbix umożliwia grupowanie alarmów na kilka kategorii:
– Not classified (bez klasyfikacji),
– Information (informacja),
– Warning (Ostrzeżenie),
– Average (Poziom średni),
– High (Poziom wysoki),
– Disaster (Poziom katastrofalny).
Zapisy na webinar z Proxmoxa!
Zapraszamy na wyjątkowy webinar poświęcony wirtualizacji serwerów i sieci z wykorzystaniem Proxmox. Podczas spotkania wyjaśnimy, czym jest wirtualizacja i jak działa, a także pokażemy, jak rozpocząć swoją przygodę z tą technologią.
Warsztaty odbędą się 10 lutego o 13:00! Nie przegap!
Zapisy na: https://asdevops.pl/warsztaty/
Konkretne użycie danego poziomu jest zależne od przyjętej polityki oraz strategii firmy. W przypadku firmy ASKomputer poziomy zostaną użyte według opisu poniższej tabelki:
Typ | Zastosowanie |
Not classified | Poziom nie zostanie użyty. |
Information | Poziom informacyjny. Posłuży do |
Warning | Ostrzeżenie. Poziom nie zostanie |
Average | Poziom oznaczający średni priorytet. |
High | Poziom informujący o wysokim priorytecie |
Disaster | Poziom informujący o braku komunikacji z |
Najczęściej stosowanymi metodami wysyłania powiadomień o zdarzeniach są maile oraz smsy. Dzięki otwartemu oprogramowaniu możemy jednak zaprogramować Zabbixa wg. naszych potrzeb. Do systemu możemy podłączyć napisany wcześniej skrypt umożliwiający wysyłanie powiadomień poprzez prawie każdy możliwy sposób komunikacji. Możliwe jest podłączenie innych systemów oraz komunikatorów. Do tej pory spotkano się m.in.z przypadkami korzystania z komunikatorów Gadu Gadu czy Sype. Innym niestandardowym sposobem jest podłączenie do Zabbixa, systemu Asterisk, który wywołuje połączenia pod wskazany numer telefonu po uruchomieniu danego triggera. W przypadku infrastruktury ASKomputer skorzystamy jednak tylko ze standardowych sposobów komunikacji, czyli wysyłania maili oraz wiadomości typu sms. Ważne jest aby dobrze rozplanować wysyłanie informacji. Należy dokładnie przeanalizować, który trigger po jakim czasie ma wysyłać wiadomość.
Cykl szkoleń Artykuły prowadzone w ramach cyklu „Szkolenie Zabbix”. Wszystkie dotychczasowe części kursu Zabbix znajdziesz w tym miejscu: Zachęcam również przejrzeć inne szkolenia informatyczne, które oferujemy. |
Konieczna jest także taka konfiguracja, by zainteresowane osoby otrzymywały również informacje o wystąpieniu awarii. W firmach korzystających z Zabbixa, odnotowano przypadki gdy administratorzy zasypywani informacjami, przestawali zwracać na nie uwagę. Taka sytuacja przypomina otrzymywanie niechcianych wiadomości drogą mailową. W momencie gdy użytkownik zasypywany jest przez tego samego typu, niepotrzebne informacje, prędzej czy później utworzy w programie pocztowym filtr, które automatycznie będzie je odrzucał do folderu przeznaczonego na spam. W wyniku doświadczeń uzyskanych z przeprowadzonych wcześniej wdrożeń, zrozumiałem, że należy dobrze przeanalizować poszczególne elementy monitoringu. Zwykła czujka badająca komunikację z serwerem za pomocą protokołu ICMP może sprawić, że osoba dyżurująca przestanie zwracać uwagę na komunikaty Zabbixa. Wystarczy, ze ustawimy trigger na tej czujce wysyłający alarmy po utracie jednego pakietu.
W firmach z uruchomionym systemem monitoringu znane są następujące sytuacje: W komunikacji pomiędzy Zabbixem, a monitorowanym hostem co kilka lub kilkanaście minut zostaje utracony jeden pakiet. Nie jest to awaria i jednocześnie wydarzenie nie wpływa na działanie żadnego systemu. Jednym zdaniem nikt tego nie odczuje. Nikt poza osobą będącą w tym czasie na dyżurze. Po pewnym czasie przestanie zwracać uwagę na otrzymywane wiadomości SMS. W przypadku wystąpienia sytuacji późną nocą, najczęstszą reakcją dyżurujących osób jest wyłączenie telefonu. W przypadku wystąpienia prawdziwej awarii, nikt się o tym nie dowie, a pierwszymi osobami, które zauważą problem będą pracownicy rozpoczynający rano pracę.
Właśnie przed takimi skutkami powinien nas uchronić Zabbix. Jeżeli już został wdrożony to należy go tak skonfigurować, by faktycznie pomagał, a nie wywoływał szkody. Odpowiednie wykorzystanie triggerów zostanie opisane w przyszłych częściach poradnika.
W następnej części omówimy wysyłanie z Zabbixa wiadomości email o awariach.