W ostatnim czasie coraz częściej słychać głosy o tym, że tokenizacja ma się przyczynić do rozwoju branży blockchain. Porównując obecną sytuację rynku do początków technologii WWW i standardu HTML w 1993 roku, światowi liderzy gospodarki szacują, iż branża ta osiągnie wartość 24 trylionów dolarów do 2027 roku. Dokładnie tak, 24 000 000 000 000 000 000 $. Co oznacza wzrost aż o 212093365 razy!

Ale po kolei. Zanim rozszerzę wątek biznesowy i to jak tokenizacja zmieni dzisiejszą ekonomię to najpierw pozwolę wyjaśnić tym, którzy wcześniej nie mieli do czynienia z technologią blockchain – co to jest tokenizacja?

Co to jest tokenizacja?

W uproszczeniu i bez technicznych szczegółów, tokenizacja polega na przeniesieniu wartości marki, firmy, bądź aktywów do cyfrowego świata za pomocą technologii blockchain.  Nie wiesz co to jest blockchain? Zapraszam do tego artykułu – https://blog.askomputer.pl/co-to-jest-blockchain/

Faktem jest, że każda firma lub osoba coś sobą reprezentuje. Pracujesz nad własną marką osobistą lub jesteś właścicielem firmy? Za pomocą tokenizacji jesteś w stanie przenieść swoje aktywa w cyfrowy świat i udostępnić je odbiorcom, klientom lub fanom w mediach społecznościowych.

 

 

 

 

 

Rozróżnić obecnie można kilka rodzajów tokenów:

– tokeny personalne, czyli te promujące Twoją markę osobistą oraz wykorzystywane do kreowania wizerunku w mediach społecznościowych;

– tokeny firmowe oraz korporacyjne odpowiedzialne za wspieranie działań marketingowych oraz motywowanie pracowników twojej firmy;

– tokeny płatnicze, czyli potocznie zwane kryptowalutami to bardzo dobry sposób na zbudowanie systemu eksperesowych przelewów elektronicznych;

– tokeny kredytowe, stanowią prawo do zaległych należności lub zobowiązań dla organizacji pożyczających pieniądze.

Obecnie na rynku istnieje cała masa rodzajów tokenów. Najciekawsze projekty regularnie opisuję na tym blogu. Spis wszystkich dotychczasowych artykułów znajdziesz tu:

Wszystko o kryptowalutach

tokenizacja

Tokeny personalne

W ostatnim czasie coraz więcej się słyszy o tzw. tokenach personalnych. Czym one są i czy warto się tym zjawiskiem zainteresować?

Na początek warto zaznaczyć, że token personalny to niezłe narzędzie do marketingu. Już sama informacja, że dany podmiot lub osoba wygenerowała swój własny token lub kryptowalutę budzi spore zainteresowanie mediów. Wyróżnienie wśród konkurencji już na samym starcie.

Sam pomyśl, kto z Twojej konkurencji posiada własny token? Do tego tokenizacja oferuje cały wachlarz możliwości. Możesz swoje tokeny rozdawać klientom lub fanom jako nagrodę w konkursach lub w programach lojalnościowych. Nie wiem jakie jest Twoje zdanie na ten temat, ale według mnie zwykłe punkty już dano przejadły się klientom. Przykładowo, od lat korzystam z pewnego sklepu internetowego. Ostatnio sprawdziłem ile punktów wygenerowały moje wieloletnie zakupy. Okazało się, że mogę za nie dostać skarpetki. Hah, normalnie jakby mi ktoś w twarz strzelił!

Gdyby zamiast punktów ktoś przydzielił mi tokeny to przynajmniej podświadomie czułbym, ze mam coś co posiada faktyczną wartość i mogę spieniężyć na giełdzie kryptowalut.

Tokenizacja ostatecznym sprawdzianem zaufania do marki i biznesu

Oczywiście, jeżeli ktoś już rozdaje tokeny świadczące o jakości jego marki to jednocześnie powinien sobie zdawać sprawę, iż ta marka powinna być doskonała. Niemal nieskazitelna. A przynajmniej zbliżona ideałowi. Wszak, jeżeli już rozdajesz lub sprzedajesz token, które cyfrowo reprezentują Twoją osobę to powinieneś być pewien, że nie zawiedziesz Twoich „akcjonariuszy”. Bo jeżeli Twoje tokeny zaczną być notowane na giełdach kryptowalut, a Ty w wyniku błędnych decyzji i postępowań stracisz na zaufaniu to jednocześnie wartość Twojego tokenu poleci mocno w dół. A to spowoduje dalszą reakcję łańcuchową i pozbywanie się Twojego tokenu przez posiadaczy.

Zadziała to również w odwrotną stronę. Im większym zaufaniem będziesz się cieszyć tym więcej osób będzie chciało stać się właścicielami Twojego tokenu. A to zwiększy jego wartość. Co jest jednoznaczne z faktem, że im
bardziej cena będzie rosła tym większym zainteresowaniem będziesz się cieszyć i przyciągać jeszcze więcej osób chętnych je kupić. A to jeszcze bardziej pozytywnie wpłynie na Twoja markę.

Mógłbym tu przykładów pozytywnego i negatywnego wykorzystania tokenów wymieniać w nieskończoność. Nie tym jednak rzecz, by przedłużać ten artykuł. Jeżeli będziesz zainteresowany omawianiem kolejnych, ciekawych tokenów to zapraszam na mojego vloga:

tokenizacja

Co jakiś czas prezentuję omówienia ciekawych projektów i wydarzeń związanych z tokenami. Podsumowując ten fragment dodam tylko, że tokeny mogą zadziałać w obie strony. Zarówno przyśpieszyć rozwój Twojej marki jak i ją dobić. Wszystko zależy jednak od tego co ze sobą prezentujesz i czy faktycznie odbiorcy mają powód, by Ci ufać. Jeżeli jesteś pewien swojej osoby lub produktu to możesz śmiało spróbować z tokenizacją. Z pewnością wpłynie ona na rozwój i marketing Twojej marki.

Tokenizacja, czyli przyszłość i zmiany w biznesie

Wróćmy teraz do tego co ma nas czekać do 2027 roku.

Organizacje takie jak Światowe Forum Ekonomiczne (WEF), Deloitte oraz Mckinsey szacują, iż udział projektów pracujących na technologii blockchain osiągnie do 2027 roku aż 10% światowego produktu krajowego brutto. Co równa się aż 24 trylionom dolarów! Co najciekawsze, do tych szacunków zaliczono jedynie aktywa finansowe. Zresztą, czy takie szacunki powinny kogokolwiek dziwić? Już we wrześniu 2017 roku pisałem o pierwszej przeprowadzonej na świecie transakcji kupna nieruchomości z wykorzystaniem technologii blockchain oraz kryptowalut.

WEF oparło swoją analizę na podstawie takich czynników jak wyniki w przeszłości oraz przyszłe oczekiwania aktywów. Oczywiście, jest to tylko analiza i wszystko może wyglądać inaczej. Jednak już w tym momencie Światowe Forum Ekonomiczne podaje pozytywne przykłady rozwoju tej branży jak choćby powolne przechodzenie z klasycznych tokenów i ICO jako formy inwestowania do coraz głośniej omawianych w ostatnim czasie tzw. security tokens (STO).

Zresztą, czy takie szacunki mogą dziwić? Otrzymujemy coraz więcej ciekawych i praktycznych przykładów wykorzystania przez biznes technologii blockchain. Ten kto śledzi mój profil na Linkedin czy Twitter jest regularnie informowany o ciekawych przykładach. Jak choćby w tym poście:

IBM wykorzystało technologię blockchain do śledzenia dostawy mandarynek z Chin. Okazało się, że dzięki tej metodzie zaoszczędzono czas i pieniądze. Do tego, ważnym aspektem blockchain jest jego brak podatności na fałszerstwa, więc dostajemy kolejny kluczowy aspekt, czyli bezpieczeństwo. Nie da się ukryć, że z czasem będziemy otrzymywać coraz więcej tego typu przykładów. A to tylko zwiększa prawdopodobieństwo raportu WEF.

Jeżeli interesuje Cię mocno temat tokenizacji i technologii blockchain to zachęcam do lektury “Świat Kryptowalut”. Książka o kryptowalutach mojego autorstwa wyjaśni wiele niepewności:

Zachęcam do odwiedzenia moich profili w mediach społecznościowych, byś mógł być na bieżąco:


instagram_askomputer


instagram_askomputer pinterest_1475538227_280 social_facebook_box_blue pobrany plik Arkadiusz_Siczek_linkedin Arkadiusz Siczek Usługi informatyczne

Źródła:

  • Brandmeir, K; Dr Grimm, M; Dr Heise, M .; Dr Holzhausen, A; (Sierpień 2017); Allianz Global Wealth Report 2017.
  • Technologia głębokiej zmiany Punkt krytyczny i wpływ społeczny . (Wrzesień 2015 r.) Światowa Rada ds. Agendy w sprawie przyszłości oprogramowania i społeczeństwa. Raport z badania. Światowe Forum Ekonomiczne.
  • Cryptoasset – wycena wartości rynkowej (sierpień 2018 r.). Raport grupy Satis.